Hensikt:
Hensikten med
forsøket var å finne ut hvordan økt temperatur kan være avhengig av
drivhusgassene. Deretter skulle vi studere hva som skjedde med havnivået hvis
is smelter som konsekvens av økt drivhuseffekt.
Teori:
Atmosfæren ligger
rundt jorden som et beskyttende lag. Atmosfæren beskytter oss mot sterke
stråler fra solen og slipper kun inn en bestemt mengde stråling som
opprettholder temperaturen på jorda. Når jorda gir fra seg like mye varmeenergi
som vi får fra strålene fra solen skapes det en energibalanse. Det er
vanskeligere for varmestrålene å komme ut gjennom atmosfæren enn det er for
solstrålene å komme inn. Dette grunnet til ulikheten i bølgelengdene til
energien. Varmestråling blir absorbert av gasser i atmosfæren og gassene sender
ut varmestrålinger til alle kanter. Noe går mot jorda, mens andre går bort fra
jorda. Ved denne metoden blir jorda varmet opp av solen og atmosfæren, noe som
kaller drivhuseffekten. Gassene er det samme som drivhusgasser.
Hypotese:
I første del av
forsøket tror jeg at sollyset vil stråle gjennom glassflaten (ozonlaget).
Hvis jeg legger hånda
mi over stekeplaten uten glassflaten tror jeg varmen vil merkes mye bedre enn
hvis jeg putter glassflaten i mellom hånda og stekeplaten.
I neste forsøk tror
jeg termometeret som er pakket inn i plastfolie vil få en høyere temperatur enn
den uten plastfolie fordi jeg tror plastfolien holder all varmen inne, akkurat
som atmosfæren.
I siste forsøket tror
jeg at vannet hvor isen ligger oppå boksen vil stige med ca 5%, siden isen ikke
er en del av vannet fra før. Vannet ved siden av med isen liggende ved siden av
boksen tror jeg ikke vil stige i det hele tatt, dette fordi isen allerede er en
del av vannet.
Utstyrsliste
-
to stener
-
to store
plastkar
-
to små
plastkar
-
lunkent
vann
-
to
isblokker
-
en lampe
(sollys)
-
linjal
-
glassplate
-
varmeovn
-
to
termometere
-
plastfolie
Metode
1.
først
holder vi glassplaten opp mot lyset
2.
Deretter
skrudde vi på stekeplaten og ventet på at den skulle bli varm. Så holdt vi
hånden så nærme platen som mulig. Så tok vi glassplaten mellom stekeplaten og
hånda
1.
Vi la to
termometere i hver sin plastboks. Så la vi plastfolie rundt den ene bokset og
pakket inn termometeret. Deretter satt vi begge boksene under sollyset.
1.
Vi fylte
to plastikk-kar med like mye lunket vann i begge. Så la vi en stein i hvert
hjørne i begge karene. I det ene karet la vi isblokken oppå steinen, mens i det
andre la vi isblokken ved siden av steinen. Etter dette satte vi på sollyset så
det kom like mye sol på begge isblokkene.
Resultat
1.
sollyset
gikk mellom glassplaten. Vi så lyset på bordet like godt før og med glassplaten
i mellom.
2.
Glassplaten
absorberte bort mye av varmen når den ble plassert mellom hånda og stekeplaten.
1.
Temperaturen
på termometerne i begge boksene lå på litt over 20 grader. Etter to minutter lå
de på 24 grader. Etter fem minutter var temperaturen på 25 grader i begge
boksene. Etter syv minutter var termometeret med plastfolien rundt på 26
graden, mens det andre lå på 25 grader.
1.
I karet
hvor isblokken lå oppå steinen var starhøyden på 3 cm. Deretter økte den til å
bli 3,1 – 3,15 og til slutt 3,2 cm.
I karet hvor isblokken lå ved
siden av steinen var starhøyden på 2,8 cm. Den forandrer seg ikke.
Forandringen i karet med isen oppå
steinen prosent:
Prosent: ny vannstand/
utgangsvannstand = 1,066667= 6,7% endring.
Feilkilder
1.
En
feilkilde vi hadde var at glassplaten var møkkete noe som holdt lyset litt
tilbake. Dette kan ha noe å si å på resultatet.
2.
Nå det gjelder
stekepannen kan Christina som holdt hånda over platen ha hatt ulik avstand med
og uten glassplaten som kan ha gjort at varmen ikke var like sterk.
3.
I
forsøket med termometerne kan plastfolien ikke ha vært pakket godt nokk rundt
boksen så resultatet kan ha blitt ujevnt. Et feilkilde til kan være at
termometerne lå i hver sin retning i boksene så de fikk forskjellig menge
sollys.
4.
I
forsøket med isblokkene kan det ene karet ha fått mer sollys enn det andre som
gjør at isblokken smelter fortere enn den andre.
Konklusjon
Resultatet var riktig
til hypotese 1,2 og 4, men ikke del 2.
Drivhusgassene holdt
varmen inn på jorda slikt at det blir stabil temperatur. Samtidig slipper den
ikke ut like mye varme som det kommer inn. Økt mengde drivhusgasser gjør at det
blir varmere på jorden. Dette kan ha alvorlige konsekvenser, spesielt på
områder hvor det er mye is og permafrost med dyr som er svært avhengig av dette
for å overleve. Hvis isen smelter kan det føre til store forstyrrelser i
økosystemet.
Hvis havisen på
Arktis smelter vil det ikke bli noe stor forskjell i havstande. Dette fordi
isen allerede ligger i vannet.
Hvis Grønnlandsisen
og Antarktis-isen smelter vil havmengden øke betraktelig. Dette fordi isen
ligger på lang og vil ta stor plass hvis den smelter og renner ut i vannet.
Kilder: Naturfag 3
http://ndla.no/nb/node/61329
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar